Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jawa 350/362 Californian

29. 3. 2006

 Vše to začlo na veteránském srazu, kde se mi zalíbil Californian v úpravě pro Obrazekveřejnou bezpečnost. Nejdříve jsem přemýšlel o přestavbě z kývačky, respektive panelky a sehnáním motoru z Californiana. Až jsem jednoho dne našel v TIP servisu inzerát na Kalifa za 6000,- Kč a z Krupky-super. No nelenil jsem a brknul tam, domluvil schůzku a těšil se, že tu mašinu budu mít konečně doma. Na dostaveníčko přijeli dva kluci, tak patnáct jim mohlo být (možná víc, nerad bych jim křivdil) na něčem, co připomínalo ani nevím co (škoda, že jsem neměl foťák). Z Kalifa to mělo motor a notně upravený rám. Jinak přední vidle alá 634 i se světlem a tachometrem, nádrž kývačka, přední blatník tzv. lízatko-úprava původního , odstřihnutím cca 2/3 (oblíbená úprava v krajích Koruny české). Dále kastlíky z 638 a tak dále, no bastl super. Kucí mi řekli, že prej cena je pevná a kdesi cosi, tak jsem se zasmál a nechal to plavat.

    Až jednoho dne jsem probíral inzeráty v Annonci a tu náhle-Kalif za čtyři (samozřejmě 4000,-Kč). Bomba, voláme tam, ale bohužel, prý už má zájemce. Trochu smutku bylo, ale najednou SMS, jestli máte zájem, Kalif je volný. No samozřejmě, že máme zájem, jste z Rokycan ?, nevadí, jedeme tam.

    Tak a už je doma, bylo to 17.1.2004. Měli jsme s tátou velkou radost, dokonce mě i táta přemluvil, že uděláme orig provedení-vývozní, to je prý přece lepší než pro VB, no tak jo.

    A teď trochu technických popisů a konečně opustíme běžné žvásty a budeme se věnovat renovaci, kvůli tomu tady jste, nebo ne?

    Renovace

     Začli jsme obhlídkou stavu, je to Kalif nebo ne? No je a není, výrobní štítek říkal Obrazekjasně že je to JAWA 350/362, rok výroby 1970. Ovšem přední vidlice komplet z něčeho jiného, použít se nedalo nic (vůbec nic, ani šroubek). Nádrž originál, se silentbloky, ovšem bouchlá na předek takovým způsobem, že se musela obstarat nová. Výfuky byly zřejmě ze 638 ovšem zkrácené a nahoru zalomené, s tím souvisela předělávka úchytů na rámu (dobrá věc na uvedení do původního stavu). Další lahůdkou byla olejová nádržka. Tu majitel rozřízl podél švu a na její spodní část umístil pant, dovnitř pak regulátor a klakson ( takže držáky obojího, které se vyskytují jen na tomto typu chyběly) pěkná vychytávka v běžném provozu. Další chuťovka byl zadní blatník. Ten byl proveden v chromu, velká to móda, ovšem nic originálního. Na něj bylo přivařeno opěrátko, ovšem celý blatník zřejmě neudržel váhu na něj kladenou a praskl v úchytech pod sedlem. To ovšem majiteli nevadilo a pěkně to přeplátoval plocháčem a svařil obloukem-prostě hnus. Pak takové prkotiny jako jiné zadní tlumící jednotky, dvouklíčové brzdy a pořádný drapák vzadu nás nemůžou vyvést z rovnováhy.

    Kapitolou sama pro sebe je motor. Pan majitel byl zřejmě doveda všeho druhu a proto nenechal v motoru nic jak má být. V hlavě stržený závit, vyvložkováno-stane se. Kliková hřídel, předpisově zmenšené závaží, korkem ucpané vyvažovací otvory, výkon je výkon. Spojka ze 634, olejové čerpadlo odpojené a zahozené(asi, na motorce nebylo), přece nám nebude brát výkon. Karburátor samozřejmě bez příslušenství pro oilmaster, zato s čističem vzduchu z péráka. Kompletně očesaný startovací segment, i drážkování na startovací hřídeli. Nakonec nám z toho šla hlava kolem.

 


 

 

   Vlastní renovace

   

Motor

    Motor vychází z typu 360 (panelka), jen chladící žebra na karterech jsou seříznutá v přední části, kvůli instalaci jiných válců. Válce a hlavy jsou shodné jako u Bizona, avšak  ne se 634 (hlavy vůbec ne, válce s převlečnou maticí na uchycení výfukových kolen až v závěru výroby, zhruba ročník 1973, jinak uchycení kolen na jeden sřoub). Ne že by tam nešli, ale nepatří tam. Náš Kalif měl stržený závit na svíčku a zlomená žebra na druhé hlavě, tam jsme to neřešili a koupili na burze lepší. Válce jsem tam dal náhradní, které jsem koupil spolu s Bizonem, ty moje byly dost olámané a měly vyjetý šestý výbrus. No ještě jsem jim nechal udělat výbrus, opískoval-i hlavy, řádně vyčistil a nastříkal žáruvzdornou barvou ve spreji-hlavy stříbrnou, válce černou (používám MACOTU).

    Převodovka je ze 634 (to je originál), spojka taky, ale to už originál není. Vyměnil jsem ložiska, gufera, pouzdra, řadící vidličky, kola byla OK, primární řetěz a lamely-ty nebyly OK, původní majitel zase dělal nějaké úpravy :-) Celé nanečisto sestavil, kvůli vymezení vůlí v převodovce.  Pokud někdo opravdu neví a tápe, doporučuji knihu Opravy a údržba motocyklů JAWA od pana Dočkala, z tou jsem začínal a od péráka až po Kalifa jsem z ní čerpal moudra! Dále pokračovala výměna startovacího segmentu s hřídelí.

    Další na řadě je kliková hřídel, jak jsem se zmínil, byla upravena, takže se nedala použít. Naštěstí jsme doma měli panelkovou, nechala se vyvážit, udělat nové čepy. Skutečně je rozměrově úplně shodná, čepy i závit. Jediný rozdíl je v zářezu na olejové čerpadlo. Chce to si ho odměřit na původním čepu, přenést na nový a úhlovou bruskou (flexou) opatrně (žádnou divočinu!)vytvořit nový.

    Sem asi patří i karburátor. No původní majitel zase nezklamal a z oilmastera nezbylo nic. Karburátor je stejný jako u třipade panelky, jen je přetryskovaný, má jednu dírku navíc v šoupátku a jiné víčko šoupátkové komory uzpůsobené pro oilmaster. To se ale dá najít na netu. Všechny díly jsme posháněly, víčko v Ústí nad Labem u Fišera ( 150,-Kč-za nové), průtokový šroub a oko jsme nechali udělat u soustružníka ( cca 100,- Kč i s pozinkováním).

    Další specialita je olejové čerpadlo, které jsem nakonec sehnal na burze, další naObrazek inzerát, další ze stopětasedmy i s víkem taky na burze. To ušlo, ovšem slabina čerpadel je v utěsnění tyčky pod kladkou, která dávkuje olej, tam je gufero, které se nevyrábí, tuším 4X9X2,5 nebo tak nějak. Pokud ho máte špatné, jako já, tak je to v pr.... špatné. Byl jsem přímo v Rubeně Náchod a koukali na mě jak na blázna. Někde na netu jsem četl, nechat si ho vyrobit na zakázku. Dobrá, ale žádná firma u nás na trhu to neumí (zajímavé, že za hluboké totality to soudruzi zvládli a dnes s počítačově řízenými stroji to nejde. no nic), nedokáží prý udělat vnitřní průměr menší než 5 mm. Ale nakonec mi prodali v ECONOMOSu alespoň O-kroužek (taky se nedá běžně sehnat). Zatím to fachčí. Doplnění k 20.9.2007-Rubena vyrábí manžety 4*9,5*3, mám je doma, ale zatím jsem je nezkoušel.

    No pak se to dalo do kupy a motor byl hotov.

   

 RÁM

   Jak jsem psal, úpravy se nevyhnuly ani rámu. Nejvíc viditelná byla výměna přední vidlice. Tu jsme sehnali z panelky, horší to bylo s držáky světlometu. Nakonec jsme sehnali na burze v Brně jeden v orig barvě za nekřesťanské peníze. Prodávali to tam Němci, jak jsem pochopil, zřejmě výprodej německých skladů, no ještě jsme sehnali i kryt řetězu ( na Kalifa, ale ne oilmastera), takže se mohlo vyrábět. Dál už jen vrácení držáků výfuku do původního stavu. Museli jsme koupit nové výfuky, vyrobit držáky z plechu a pak se pasovalo, svařovalo, pasovalo, řezalo, ohýbalo atd.. Pad už zbyly jen takové prkotě jako vyrobit a přivařit držák pumpičky, vyrobit držák klaksonu a regulátoru, spravit stupačky, no brnkačka.

     

PLECHAŘINA

    Jak jsem popsal plechařina nestála za moc, hlavně díly se hodně špatně shánějí. Zadní blatník je originál, ovšem kompletně jsme museli odřezat přední část a implantovat ji z kývačky. Je to práce , která vyžaduje hlavně přesnost. Držák světla je koupený originál na burze, zadní světlo je replika LUCASe a přední je originál BOSCH. dále se musely pořídit zadní tlumiče-z panelky na burze.

    Další prací bylo zavaření olejové nádržky a pro jistotu přetření vrstvou epoxidu (jistota je jistota, nebylo by dobré, kdyby olej tekl ven)

    Pak nádrž. Po marných pokusech mého otce ji dostat do původního stavu, jsme radši koupili jinou za pár korun a nechali ji nachromovat. Nápisy na nádrži i nádržce jsou repliky.

    Dále jsme vyráběli přední blatník z kývačkového, zatím to nikdo nepoznal. No a výroba krytu řetězu, protože pan majitel mu dal troch za uši.

    Pak jen vyspravit malý blatníček schránku, kryt baterie, rám pod sedlo a plech sedla, nechat očalounit.

   

KOLA

    Z kol jme použili jen středy, vyleštili, narazili nová ložiska a nechali vyplést, Ráfky se dají v pohodě sehnat, jsou to 18". Pak bylo třeba jen sehnat jednoklíčové brzdové štíty s čelistmi atd. a bylo to.

    

DALŠÍ PRÁCE

    Pak se celá motorka sestavila, aby byla jistota, že vše sedí (pokuď něco předěláváte nebo dáváte z jiné motorky, doporučuji to udělat, když je to nastříkané tak je pozdě). No a  zase se to rozebere, lakované díly se opískují (nejlépe je všechny dírky zacpat, je to dobré i kvůli laku), zakytují a nastříkají (někdy si to děláme sami, ale většinou to lakuje známý-přeci jen je to kumšt a dělá to kabát). Chromované věci do chromovny a čeká se. Během dlouhého čekání se mohou shánět věci jako lanka, dráty a podobné prkotiny.

    

 SESTAVENÍ

    Když jsme měli motorku v laku a chromu, tak se začlo pomalu skládat. Nejdříve je dobré závitníkem projet všechny závity. Pak jsme namontovali zadní vidlici, chce to přípraveček a lis, mi to lisujeme pomocí koníka na soustruhu. Při sestavování používáme nový spojovací materiál, pozinkovaný, je to lepší než čistit a zinkovat starý, mimo speciálních, které se už nevyrábí, ty znovu zinkujeme.

   Pak sestavit zadní tlumiče, vyměnit těsnění, vyčistit, nalít olej, přední to samé. No prostě se to skládá a skládá. Natahujeme i novou elektroinstalaci, u staré jeden nikdy neví. 

 

    Tak asi tak jsme to dělali mi. Pokud někdo potřebujete s něčím poradit, tak mi napište, pokud to bude v mých silách, tak Vám jistě poradím.

    Ten závěr jsem vzal nějak hopem, možná to ještě někdy doplním. Chtěl jsem se jen vrátit k možnostem sehnání dílu na Californiany. Dost dílů pasuje z kývaček/panelek, něco se dá mírně upravit, něco málo pasuje z Bizona nebo 634, ale spousta dílů je vyrobena jen pro tento typ motocyklu. Vzhledem k tomu, že se jich nevyrobilo tolik jako panelek/kývaček a dost jich je za hranicemi, je velký problém sehnat tyto díly (jde většinou o plechařinu). pokud už má člověk to štěstí a na burze něco objeví, je to za nekřesťanské peníze ( a když říkám nekřesťanské, tak tím myslím, že i stokrát převyšují hodnotu dílů na panelku). Sám jsem byl svědkem, kdy jeden člověk na burze prodával přední a zadní blatník (navíc v chromu, to pro něj asi mělo vysokou cenu, blýskalo se to) za 7000,- Kč a to bylo v roce 2003. Z toho si může člověk udělat obrázek, jak to chodí s ND-nejsou a když ano, tak si z ceny člověk sedne na zadek.

 

Fotky jsem sem zbytečně necpal, všechny důležité jsou v galerii.

    Ještě doplnění, 15.4.2006 jsme byli v Terezíně na testaci HV (protože nemá doklady). Motorka se líbila, oilmaster zatím šlape bez problémů. Jediná věc, která mě štve je, že z výfukových kolen stříká spálená směs. Co jsem se bavil s lidma, co mají zkušenost s Kalifama, tak je to prý normální, dělá to způsob připojení kolen k válcům.

 

  

   

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Jawa 350/362 Californian-oilmaster